Vayera (וירא) Genesis 18:1 – 22:24

 

Truth Telling Can Be Sacrificed To Promote Peace
Jewish Responsibility Reaches to Everyone
Abraham Stands Up For the Other before God
Reproof and Love Are Intertwined


Truth Telling Can Be Sacrificed To Promote Peace
p.67

 

אז””ל כמה קולמסים משתברין וכמה דיו משתפכין לכתוב הדברים האלה שלא היו ומפני מה מפני השלום, שאפילו שרה אמנו בשביל השלום הכתיב עליה הקב””ה דבר שלא היה מעולם שנאמר (שם /בראשית/ יח) ותצחק שרה בקרבה לאמר, היתה מבטת בקרביה ואמרה מעים הללו טוענים ולד שדים הללו שצמקו מושכין חלב ואפילו אני נעשית כך אברהם לא זקן הוא שנאמר (שם /בראשית י””ח/) ואדוני זקן, וכשבא הקב””ה להוכיחה אמר לאברהם למה זה צחקה שרה וגו’ ולמה כך בשביל שלא ישנאנה ויהא שנאה בין אברהם לשרה.

Midrash Tanchuma, Shoftim, 18

יג) האף אמנם – הגם אמת אלד: ואני זקנתי – שינה הכתוב מפני השלום, שהרי היא אמרה ואדוני זקן:

Rashi on Genesis 18:11-13

Genesis-Texts-page7

Maharal of Prague, Netivot Olam, The Path of Peace, Chapter 1


Jewish Responsibility Reaches to Everyone(p.69)

 

ויקוק אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עשה

ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום ונברכו בו כל גויי הארץ

כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך יקוק לעשות צדקה ומשפט למען הביא יקוק על אברהם את אשר דבר עליו

Genesis 18:17-19


Abraham Stands Up For the Other before God(p.70)

 

. מהו א””ל דבר קשה בשר ודם האף סופה אותו שמא אף אתה כן תספה צדיק עם רשע כשם שאתה דן את הרשע כך אתה דן את הצדיק

Midrash Tanchuma, Vayera 8

.
השופט כל הארץ לא יעשה משפט אם משפט אתה מבקש אין כאן עולם אם עולם אתה מבקש אין כאן משפט את בעי תפוש חבלא בתרין רישי בעית עלמא ובעית דינא דקושטא אם אין את מוותר ציבחר לית עולמך יכיל קאים

Midrash Rabbah, Leviticus 10:1


Reproof and Love Are Intertwined(p.72)

 

והוכיח אברהם את אבימלך וגו’, א””ר יוסי בר חנינא התוכחת מביאה לידי אהבה, שנאמר (משלי ט) הוכח לחכם ויאהבך, היא דעתיה דרבי יוסי בר חנינא דאמר כל אהבה שאין עמה תוכחה אינה אהבה, אמר ריש לקיש תוכחה מביאה לידי שלום, והוכיח אברהם את אבימלך, היא דעתיה דאמר כל שלום שאין עמו תוכחה אינו שלום

Midrash Rabbah,Genesis 54:3

.
ר’ שמעון אומ’, כל שלום שבין אדם לחבירו ואין אחד מהן יכול להוכיח את חבירו אינו שלום, שנ’ ועתה השבע לי באלהים. הנה זו שומת שלום. מה הוא אומ’ שם, ויאמר אברהם אנכי אשבע, ואע””פ כן, והוכיח אברהם את אבימלך, והשלום ביניהן כמות שהוא.

Mishnat Rabbi Eliezer 4