V’zot Haberacha וזאת הברכה (Deuteronomy 33:1–34:12)
Unity Above Is Tied to Unity Below
At Beginning and End There Is the One
Unity Above Is Tied to Unity Below (p.317)
Chafetz Chayim, Shemirat Halashon, “Shaar Hazechira,” chapter 11
Rabbi Ezekiel of Radomsk, Kenesset Yechezkel
At Beginning and End There Is the One (p.318)
כלי יקר דברים פרשת וזאת הברכה פרק לד פסוק יב ד””ה (יב) לעיני
(יב) לעיני כל ישראל. שמעתי אומרים טעם על מה שהתורה מתחלת בבי””ת ומסיימת בלמ””ד, לפי שכל אותיות השם הגדול יו””ד וי””ו ה””א אם תסמוך אחת מהם אל בי””ת או אל למ””ד יהיה ממנו תיבה אחת שלימה, והם בי בו בה לי לו לה מה שלא תמצא כן בכל אלפא ביתא שיהא תיבה שלימה מכל השלושה אם יסמכו לאיזה אות, כגון לעשות מן א’ אי או אה שהרי אה אינה תיבה וכן לעשות מן מ’ מי מו שהרי מו אינה תיבה. והביאור לזה הוא שבזה נרמז שתבל ומלואה הכל תלוי בו יתברך ושלו הכל, ותואר הבי””ת שהקב””ה מדבר בעדו ואומר בי רצה לומר הכל תלוי בי ונבראיו אומרים בו שהכל תלוי בו יתברך ולשון בו בה היינו דכר ונוקבא שהזכירו חכמי האמת המקובלים, וכן הקב””ה אומר לי תבל ומלואה ונבראיו אומרים כי לו יתברך תבל ומלואה וכן לה בדרך שנתבאר, והכל ענין אחד כי לפי שהכל תלוי בו יתברך על כן הכל לו יתברך. וזה רמז על אחדותו יתברך והוא יסוד התורה, ודבר זה הפותח והסוגר על כן פתח התורה בבי””ת ומסיימת בלמ””ד להורות כי ה’ יתברך הפותח והסוגר והכל תלוי בו בשמו יתברך כאמור: נשלם ספר אלה הדברים, בעזר יוצר כל יצורים.
Kli Yakar,Deuteronomy 34:12