Vayishlach (וישלח) Genesis 32:4 – 36:43

 

There Are Two Fears: Killing Others and Being Killed
It Is Possible To Transform Oneself and Another
The End of Life Brings Reconciliation


There Are Two Fears: Killing Others and Being Killed(p.85)

 

ד) וישובו המלאכים אל יעקב לאמר, מיד ויירא יעקב מאד ויצר למה שני פעמים ויירא שלא יהרוג ויצר שלא יהרג

Midrash Tanchuma, Vayishlach 4

אני אוהב שהוא נרדף, כך עשו רודף אחר יעקב על רדפו בחרב אחיו ושחת רחמיו (עמוס א’ י””א) אמר הקב””ה אוהב אני לנרדף ושונא לרודף

Pesikta Rabbati Supplement 1:1

.
יותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק

Tosaphot, Bava Kamma 23a,"v'lichayav baal"


It Is Possible To Transform Oneself and Another(p.86)

 

ויאבק איש – ולי נראה שהוא לשון ויתקשר, ולשון ארמי הוא, בתר דאביקו ביה, ואבק ליה מיבק, לשון עניבה, שכן דרך שנים שמתעצמים להפיל איש את רעהו שחובקו ואובקו בזרועותיו. ופירשו רבותינו ז””ל שהוא שרו של עשו:

Rashi on Genesis 32:25

ויאבק איש עמו – ולי נראה לשון ויתקשר, ולשון ארמי הוא, בתר דאביקו ביה (סנהדרין סג ב), ואביקו ליה מיבק (מנחות מב א), זה לשון רש””י. ואביקה בלשון חכמים חביקה שמשו בה הרבה, אבקתא אית בה (מכות כג א), דרגש עיולי ואפוקי באבקתא (נדרים נו ב). וכן אבוקה בלשונם בעבור היותה מעצים דקים חגורים וקשורים יחד, כי החי””ת תכבד בלשונם והקלו אותה לאל””ף, ופעמים רבים יבליעו החי””ת, תותך (ברכות לג א) במקום תחותך, מסותא (ב””מ ו ב) במקום מסחותא (קדושין לג א), אסיתא חסיתא (שבת עז ב): ואפשר שיהיה ויאבק ויחבק, כמו ויחבקהו (להלן לג ד)

Ramban on Genesis 32:25

.
. עקר שם יעקב ממנו, כי יעקב מורה על עקוב הלב מכל ואנוש הוא (ירמיה יז ט) וישראל לשון מישור כמו שנאמר לעתיד (ישעיה מ ד) והיה העקוב למישור

Kli Yakar on Genesis 32:29

(ד) ויחבקהו – נתגלגלו רחמיו כשראהו משתחוה כל השתחוואות הללו:

Rashi on Genesis 33:4

.
וישקהו – נקוד עליו, ויש חולקין בדבר הזה בברייתא דספרי (בהעלותך סט), יש שדרשו נקודה זו לומר שלא נשקו בכל לבו. אמר ר’ שמעון בן יוחאי הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב, אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו:

Rashi on Genesis 33:4


The End of Life Brings Reconciliation(p.88)

 

.
(כט) עשו ויעקב – לפי שהיה בכור ויעקב היה חולק לו כבוד הקדימו הכתוב.

Rashbam on Genesis 35:29